Multichannel - tajná přísada
25. 4. 2018
Multichannel - tajná přísada

Pamatujete, jak jsme "udělali banku"? Pistolky, kumpáni… vzpomínáte? Co kdybychom vás teď pozvali k nám do kuchyně a nastínili, co unikátního nám pomáhá? V kostce by se dalo říci, že to je inovativní technologie (produkt Cleverlance Multichannel) v rukách mistrů (náš tým).

O úspěchu restaurace se vedle skvělé obsluhy rozhoduje i v kuchyni. Kvůli čemu se do konkrétního podniku vracíte vy? Často kvůli tomu, čemu se říká signature dish. Je to víc než jen specialita šéfkuchaře. Je to unikátní receptura, ve které se odráží rukopis jejího autora a kterou poznáte (doslova) i se zavázanýma očima. Dokazuje, že v kuchyni stojí někdo, kdo své řemeslo vyladil do mistrovství.

Náš signature dish je Cleverlance Multichannel, vyspělé řešení pro prodej a obsluhu produktů finančních institucí. Pro představu: internetové bankovnictví, které všichni znáte, je jen jedna z tzv. kanálových aplikací, k jejichž vytváření je Multichannel určený. Dále může jít o mobilní bankovnictví, o pobočkové aplikace (např. aplikace pro pracovníky za přepážkami banky), o aplikace pro call centra či zákaznická centra atd.). Cleverlance Multichannel totiž přináší nejen bohatou funkčnost, ale zajišťuje i orchestraci obchodních procesů ve více kanálech a různých koncových zařízeních.

Pod tím si můžete představit, že například o hypotéku si požádáte přes internet, během osobního jednání na pobočce doplníte a pracovník banky rovnou zanese do pobočkové aplikace další podklady. Proces schvalování sledujete v přímém přenosu na svém mobilu. Po celou dobu má systém úplné a aktuální informace. Je na vás, jaký obslužný kanál si vyberete. Mimochodem i žádost o hypotéku lze dneska vyřídit kompletně po internetu, takovou možnost jsme připravovali pro irský trh.

Ingrediencí, které si naši zákazníci cení, je to, že řešení je prakticky celé vizuálně modelované. Umožňuje to velmi rychlou analýzu a provedení změn. Vývoj je tedy nezávislý na konkrétní technologické platformě zařízení. Když je potřeba, přechod na novou front-end technologii je snadný.

Architektura řešení pomáhá snižovat náklady

V naší kuchyni se distribuční kanály připravují už dlouho, díky našim dlouholetým zkušenostem má Multichannel unikátní architekturu. Standardní řešení technologicky zestárnou během pár let. Mají omezenou flexibilitu a jakékoli funkční změny bývají buď rovnou nemožné nebo velmi drahé. Musí se proto sáhnout k náhradě celého systému, což je - nepřekvapivě - opět velmi nákladné.

To nás vedlo k vývoji platformy, která svou funkční a technologickou flexibilitou zabezpečí výrazně delší životnost a vyšší přidanou hodnotu celého řešení. Hlavní surovinou tohoto receptu je technologie FSPL, na které je produkt Cleverlance Multichannel postaven. Patří do kategorie označované jako "high-productivity development platforms" a má hned několik zásadních výhod.

Jednou z nich je, že neprogramujeme, ale modelujeme. Zásadním nedostatkem klasicky implementovaných řešení totiž je, že jakékoli přizpůsobení v oblasti prezentace, logiky nebo integrace je nutné řešit programováním dle připravené specifikace. Jenže kolikrát jste jenom za poslední měsíc četli, jak nedostatkové zboží jsou programátoři? Přizpůsobit Multichannel se naučí velmi rychle každý, kdo má běžné analytické schopnosti. Pro šikovné analytiky i testery se tak otvírá nové a zajímavé pole působnosti v roli modeláře nového řešení.

Zmiňovali jsme se o architektuře našeho řešení. Říká se jí MDA (Model Driven Architecture) a spočívá v tom, že obchodní logika (modelovaná v základních stavebních prvcích aplikace jako screenflow, formulář, pole, mapování dat či validace) je oddělená od technologické vrstvy. Co to znamená v praxi? V kombinaci s vyšší produktivitou nižší náklady na vývoj či schopnost flexibilně rozšířit tým v případě vyšší poptávky.

Další výhodou zvolené technologie je, že model zůstává, i když se mění její front-end technologie. To otevírá možnost budoucích (i zásadních) technologických upgradů. Předchozí investice se přitom ale neztratí, ať už jde o analýzu, otestovanou obchodní funkčnost či dokumentaci. Změny front-end technologie vyvolané zvyšujícími se požadavky na kvalitní uživatelské rozhraní se promítají do platformy FSPL, kterou sdílíme pro všechny naše implementace, zatímco je modelář při konkrétní implementaci od těchto technologických aspektů zcela odstíněn.

Příjemné také je, že model je zároveň dokumentace. Žádná nudná práce s jejím udržováním, model vždy zachycuje aktuální stav.

​Věděli jste, že:

  • Prodej účtů on-line (včetně celého procesu indentifikace a ověření nového klienta) jsme ke klientům dostali za 2 měsíce?
  • Prodej a úpravy platebních karet na pobočce, zahrnující i integraci card management systému GPE, jsme coby prototyp rozchodili za pár dní a za 2,5 měsíce bylo již řešení rutinně používané v produkci, včetně migrace stávajících karet?
  • Multikanál jsme integrovali i se speciálními zařízeními na pobočkách banky, jako jsou tablety pro zobrazování smluv a zachycení podpisu klienta, čtečky dokladů automaticky vytěžující data z občanských či jiných průkazů nebo recyklační pokladny?
  • Recyklační pokladny nedělají z bankovek papír do sběru, ale působí jako takový příruční vkladový a výběrový bankomat pro několik měn pro pracovníka na pobočce?

5 % specialit

Unikátní vlastností technologie Cleverlance FSPL je schopnost zachytit obchodní logiku pomocí vizuálních modelů. Výsledkem je vysoká míra parametrizace řešení, s plnou možností integrace a využití moderních jazyků jako JS a Groovy. Praxe ukazuje, že modelováním pokryjeme zhruba 95 % funkčnosti. Vložením kódu řešíme jen úplné speciality v rozsahu cca 5 %.

Pomocí modelovacích nástrojů se vytvářejí modely specifických vrstev aplikace a tyto se ukládají do tzv. repositáře modelů. Odtud si modely načítá aplikační runtime FSPL a provádí (interpretuje) je v aplikaci. Změna políček na obrazovce nebo přidání nové integrované služby je tak otázka minut, včetně nasazení.

Při modelování tedy vzniká aplikace pomocí vizuálních modelů. Ty reprezentují jednotlivé formuláře, jejich vstupy, výstupy, validace. Formuláře se propojují do tzv. screen flow, které definují obchodní logiku front-endu. Front-endová logika volá vrstvu obchodních multikanálových služeb, které opět ve formě vizuálních modelů orchestrují jednotlivé integrované systémy, interní logiku multikanálového řešení či databázové procedury. Aplikace samozřejmě v případě potřeby umožňuje vložit i java/ javascript kód.

Tajná ingredience

To je receptura. Abychom hostům naší pomyslné restaurace předkládali to, co očekávají, musí být náš tým perfektně sehraný. Součástí úspěchu Multichannel je i to, že dokážeme na potřeby našich klientů reagovat rychleji (a levněji), než je dnes běžné. A často i dřív, než si je sami uvědomí.

Díky tomu jsme například pobočkové řešení pro prodej a servis debetních karet, které spolupracuje s GPE (Global Payments Europe) systémem na správu platebních karet, coby business prototyp umožňující vydání platební karty implementovali během několika dnů. A za dva a půl měsíce už bylo rutinně používané v produkci, včetně migrace stávajících karet.

K úspěchu je kromě báječné technologie a lidí ale potřeba ještě jedna speciální ingredience. Právě ta vylaďuje náš signature dish. Během celého projektu nasloucháme potřebám klienta, kvalifikovaně odhadneme, co potřebuje, a aktivně mu nabízíme další kroky. Právě způsob komunikace a doprovázení klientů celým projektem je to, co posunuje řemeslo směrem k mistrovství.

Vladimír Knop