Máte-li vlastní webové stránky, určitě vás zajímá, kolik uživatelů na ně chodí – z kterých zdrojů a co na nich dělají. Pomocí bezplatného nástroje Google Analytics můžete mít podrobný přehled. Naučte se zprovoznit základní měření Google Analytics pomocí nástroje Google Tag Manager.
Proč je webová analytika důležitá?
Webová analytika je proces sběru dat, jejich analýzy a vyhodnocení. Umožňuje vám rozklíčovat, jak se uživatelé na webu chovají a zda naplňují cíle, které chcete, aby naplňovali. Zároveň vám pomůže odhalit, které marketingové kampaně fungují, a které naopak ne.
Co vám Google Analytics odhalí:
- Počty zobrazení konkrétních stránek;
- zdroje návštěvnosti;
- chování uživatelů na stránkách (okamžitá míra opuštění, průměrný čas na stránce atd.);
- informaci o uživatelích (věk, pohlaví, zařízení, nový vs. vracející se uživatel atd.);
- transakce (prodané produkty, množství, tržby atd.);
- Google Ads (náklady, prokliky, CPC, prodeje atd.);
- další marketingové kampaně (návštěvy, prodeje);
- události na webu (kliknutí na CTA, scrolling, přihlášení k newsletteru atd.).
Nastavení Google Analytics
Jak vytvořit účet v Google Analytics?
V libovolném účtu Google Analytics klikněte na tlačítko Správce (ozubené kolečko vlevo dole) a následně na úrovni účtu klikněte na Vytvořit účet. Pokud nemáte ke svému gmailu připojen žádný účet Google Analytics, musíte se nejprve přihlásit.
Vyplňte název účtu a vyberte, o jakou platformu se jedná (web, aplikace nebo Apps and web). V posledním kroku vyplňte název webové stránky, url, odvětví a časové pásmo.
Po následném akceptování podmínek se vám zobrazí okno, ve kterém najdete číslo Google Analytics (tracking ID) a informace k implementaci. Google Analytics máte vytvořené a nyní je čas je implementovat na web pomocí nástroje Google Tag Manager (GTM).
Jak vytvořit kontejner v Google Tag Manager?
Nejprve se svým gmailem přihlaste do
GTM a klikněte v pravém horním menu na Create account. Vytvořte účet a v něm kontejner (který budete vkládat na svůj web). Opět vyberte, o jakou platformu se jedná.
Po vytvoření GTM kontejneru se vám zobrazí skript, který je potřeba nainstalovat do hlavičky na všechny stránky vašeho webu. V ideálním případě přepošlete instrukce svému vývojáři nebo si přečtěte, jak na to, v
příručce pro developery.
Jak nastavit zobrazení stránky pomocí Google Tag Manager? Po instalaci GTM skriptu na váš web můžete vytvořit první značku (tag), která bude do vašeho Google Analytics účtu posílat statistiky o zobrazených stránkách. Klikněte na záložku Značky (Tags) – Nový (New). Značku si pojmenujte např. GA – Page view a jako typ značky vyberte Google Analytics: Universal Analytics.
Typ měření je pageview (zobrazení stránky) a nyní je potřeba nastavit Google Analytics ID. Klikněte na Nová proměnná (New Variable) a vložte ID ze svého účtu Google Analytics (číslo ve formátu UA-111111-1). U Cookie Domain nechte možnost auto a proměnnou pojmenujte např. Nastavení Google Analytics.
Nyní už je potřeba nastavit pouze pravidlo pro spuštění značky. Chceme, aby Google Analytics měřily zobrazení všech stránek webu. Klikněte na tlačítko + a vyberte již přednastavenou možnost All Pages.
Kontrola nastavení
Máte hotovo, nyní je potřeba otestovat správnost nastavení. V pravém horním menu klikněte na tlačítko Náhled (Preview) a Google Tag Manager se vám přepne do režimu náhledu. Běžte na své webové stránky, aktualizujte je a v dolní části obrazovky se vám zobrazí okno konzole.
Na události Page View by se vám měla zobrazit značka GA – Page view, která do Google Analytics posílá informace o zobrazených stránkách. Pokud se tak stalo, máte vyhráno! Nyní už je potřeba kontejner pouze publikovat – bez toho se změny neuloží. Gratulujeme, můžete začít měřit.
Aneta Hejnová
Webová analytička