SEO pro začátečníky: co to je a jak funguje
15.10.2020
jak na seo
SEO pro začátečníky: co to je a jak funguje

​​Optimalizace pro vyhledávače zní jako strašidelné technické zaklínadlo, přitom nejde o žádnou raketovou vědu. Pokud pochopíte, jak internetové vyhledávače přemýšlí, máte z poloviny vyhráno. V oboru si navíc přijdou na své jak kreativci, tak analytici.

Co je to ​​SEO?

Anglická zkratka v sobě skrývá slova search engine optimization. Jedná se o soubor různých metod, které mají za cíl přivést na vaše webové stránky co největší množství relevantních návštěvníků z organického vyhledávání. Lidsky řečeno, snažíte se svému webu zajistit co nejlepší pozici v neplaceném vyhledávání.

Podívejte se např. na výsledky vyhledávání pro dotaz „samsung galaxy s20“. Nejprve nám Google nabízí čtyři placené odkazy (zdravím kolegy PPCčkaře), teprve pod nimi vidíme organické výsledky.  A právě ty jsou náš cíl.

serp

Stránka s výsledky vyhledávání, zkráceně SERP (search engine results page)

Proč je SEO ​​důležité

Vyhledávače na první stránku výsledků umisťují weby, které pro daný vyhledávací dotaz považují za vhodný a důvěryhodný zdroj informací. SEO nám takovou pozici pomáhá vybudovat. „Vybudovat“ píšu záměrně – stojí to čas a úsilí. Jde o dlouhodobou promyšlenou strategii, jejíž výsledky uvidíte nejdříve za několik měsíců. Jako spousta dobrých a kvalitních věcí to chce zkrátka trpělivost.

5 důvodů, proč SEO věnovat pozorn​​ost

1. Organické vyhledávání je často největším zdrojem webové návštěvnosti

Většina návštěvníků webu přichází právě z výsledků vyhledávání. Tuto návštěvnost můžete dočasně podpořit PPC kampaní, obvykle ji ale nejde platit věčně. Budujte postupně svou organickou návštěvnost, abyste nebyli závislí na svých reklamách.

2. Své značce budujete důvěryhodnost a autoritu

Umělá inteligence vyhledávačů posuzuje např. odkazový profil stránky (počet a kvalitu zpětných odkazů vašeho webu) nebo optimalizaci obsahu, dokáže si také ověřit správnost uvedených informací. Pokud budete na svých stránkách tvrdit, že Microsoft založil Steve Jobs, můžete urputně optimalizovat klíčová slova dnem i nocí, ale na první místa vyhledávání se zkrátka nedostanete.

3. Dobré SEO znamená lepší uživatelskou zkušenost

Vyhledávače posuzují nejen obsah, ale i technickou stránku webu. Poznají, zda se na mobilech pomalu načítá, kolik času na ní uživatelé tráví anebo zda z ní ihned odcházejí. Cílem je nabídnout uživatelům stránky, na kterých se snadno zorientují a najdou informace, které hledají.

4. Vycházíte vstříc zájmům svých zákazníků

SEO pracuje s pojmem search intent (záměr vyhledávání). Vyhledávač se snaží pochopit, co uživatel hledá, a nabídnout mu tak odpovídající výsledky. Lidem hledajícím dotaz „jak uvázat kravatu“ nenabídne e-shop, ale videonávod. Při zadání „pizza žižkov“ nebudou mezi výsledky recepty, ale mapa s žižkovskými provozovnami nabízejícími pizzu a s recenzemi návštěvníků. Přizpůsobte proto svůj obsah záměru svých zákazníků.

5. SEO můžete měřit

Oproti PPC kampaním nemáte sice k dispozici jednoduché metriky jako třeba ROI, se správně nastavenými cíli ale můžete sledovat takřka cokoliv. Důležité je umět si spojit všechny střípky dohromady a zjistit, jak spolu souvisí. Mezi nejčastěji sledované metriky patří vývoj organické návštěvnosti v čase, bounce rate, pozice webu v organickém vyhledávání nebo počet indexovaných stránek.

Jak funguje vyhle​​​dávání?

Vyhledávač funguje jako knihovna. Sbírá informace, tvoří si z nich katalog a na požádání nabídne relevantní zdroje k danému tématu. Pravidelně vysílá své roboty (též boty nebo crawlery), aby stránky procházely a shromáždily informace o jejich obsahu. Informace o stránkách si ukládá (indexuje) a postupně si tak buduje svou znalostní bázi (index). Když zadáte do vyhledávání svůj dotaz, vyhledávač se ve svém indexu snaží najít pomocí algoritmu co nejrelevantnější odpověď.

crawl bez textu

Relevanci stránek vyhledávače posuzují na základě mnoha faktorů, jejichž seznam a popis vydá na samostatný článek. SEO faktory rozdělujeme na tzv. on-page a off-page.

Mezi on-page faktory patří vše, co jako autor webu můžete přímo ovlivnit. Patří sem veškerý obsah, jeho kvalita, zpracování nebo použití klíčových slov a nejčastěji vyhledávaných frází. Důležitá je také rychlost webu, struktura url adres a navigace, přizpůsobení webu pro mobilní vyhledávání a jeho přístupnost pro roboty.

Off-page faktory naopak zahrnují prvky, které nemáte plně pod kontrolou a ovlivňují je návštěvníci a další stránky. Typicky se jedná o počet a kvalitu zpětných odkazů nebo sdílení obsahu uživateli na sociálních sítích.

Pro které weby má SEO s​mysl?

Pro všechny, bez debat. Každý web nicméně potřebuje jiný přístup. E-shopy nebo srovnávače zboží nesmí opomíjet technickou stránku SEO, pravidelně kontrolovat indexaci a hlídat si např. správné fungování filtrace. Využijí např. možnost propisovat do výsledků vyhledávání cenu produktu, jeho dostupnost a hodnocení. Jinak se bude chovat zpravodajský portál, který je závislý na přístupnosti a rychlosti webu na mobilních zařízeních, a jinak zase blog o vaření, pro který je klíčový především líbivý obsah.

Osobně mě na SEO nejvíc baví jeho oborový přesah. Pro práci s obsahem čerpám ze svých zkušeností z copywritingu, v technickém SEO mi pomáhá znalost HTML a alespoň základní povědomí o Javascriptu. Díky SEO si postupně rozšiřuji znalosti o základy UX, psychologie, programování nebo business analýzy. V příštím článku vám představím 10 nejdůležitějších SEO faktorů a moc ráda se s vámi uvidím na některém z dalších školení.

​ Kateřina Martínková

úvodní foto: Merakist​, Unsplash