Analytika musí být součástí design procesu
22.05.2019
Analytika musí být součástí design procesu

Moderní firmy, které řeší svou webovou či mobilní aplikaci, už dávno nesledují jen funkční stránku. Že aplikace dělá, co má, by mělo být samozřejmostí, podstatné však je, jestli to dělá dobře. Tedy zda uživatel najde snadno co potřebuje (nebo co chcete vy, aby si myslel, že potřebuje) a zda bez jakýchkoliv zaškobrtnutí v aplikaci splní cíle, ve které doufáte. Aby to fungovalo, je třeba zahrnout analytiku do přípravné i realizační fáze projektu.

Začněte analýzou

Stanovení cílů by mělo být tím prvním, čím se budete zabývat. Tedy „Proč?“ vlastně chcete nový web či aplikaci, co si od toho slibujete. Chcete víc zákazníků? Chcete prodat více vašeho zboží? Týká se to i aplikací pro interní účely – chcete, aby vaši obchodníci strávili méně času zjišťováním, který zákazník teď zrovna něco potřebuje? Chcete, aby se zaměstnanci nezdržovali zdlouhavým vyplňováním výkazů?

Důležitá je analýza, jak ke zvoleným cílům dospět, případně co tomu brání. Nechodí lidé na současný web, nebo se v něm ztrácí? Není třeba problém v nabízených produktech a jejich cenách? Oslovujete svým webem tu správnou cílovou skupinu? Jak je vůbec velká? Jak hledá produkty a služby, které nabízíte? Používají zákazníci spíše web anebo mobil? Jak se ke stejnému problému staví konkurence, kde jsou její slabé a silné stránky a jak jim můžete zákazníky přetáhnout?

Pravidelně se nám stává, že při takové analýze nalezneme problémy a příležitosti, o kterých klient ani netušil a jejichž vyřešení mu výrazně pomůže plnit jeho cíle. Bohužel ale klienti málokdy věnují péči analytice před samotnou realizací a následné změny pak projekt zbytečně prodlužují a prodražují.

Nezapomeňte cíle a chování uživatelů vyhodnocovat

Následně je potřeba plnění cílů kvalitně měřit a vyhodnocovat. U webů se k tomu účelu používá nejčastěji nástroj Google Analytics (pozor, u mobilních aplikací jeho podpora končí a přechází se na Google Firebase Analytics). Ten má sice mnoho webů nasazený, ale téměř nikdo nevyužívá jeho plných možnosti.

Schválně – dokážete říct, ve kterém kroku a poli objednávkového formuláře se vám ztrácí nejvíce zákazníků? Nebo která kategorie produktů má nejlepší konverzní poměr? Co uživatelé na vašem webu hledají a jak jsou s výsledkem spokojeni? Či na kolik vás vyšla každá objednávka po sečtení nákladů na reklamu na Facebook, AdWords, Sklik… a jaká byla marže? Které objednávky byly stornovány nebo reklamovány? Dokážete propojit objednávky z mobilní aplikace a webu s nákupy na prodejně? Dokážete testovat různé varianty stránek a říct, která lépe plní vaše cíle?

Propojení analýzy, designu a vývoje

Často když už se analytika řeší, nastupují bohužel analytici až po realizaci, navíc nejsou součástí realizačního týmu a neznají tak technické pozadí projektu. Vyřešení jejich požadavků je pak opět zdlouhavé a nákladné.

V Cleverlance a QUB nabízíme analytiku jako součást design procesu. Vstupy z úvodní analýzy pomáhají designérům připravit lepší strukturu webu, která bude více vyhovovat uživatelům a se kterou bude klient lépe plnit své cíle. V realizační fázi se pak zaměřujeme na to, abychom plnění těchto cílů dokázali co nejpřesněji měřit a klient mohl následně činit kvalifikovaná obchodní rozhodnutí na základě skutečných dat, nejen dojmů. Můžeme tento postup vřele doporučit i vám. Nebo vám s ním pomoci!

Tomáš Kapler