Všichni víme, že
ŠKODA AUTO a.s. (dále ŠA), je největší český výrobce automobilů a jeho výrobky se prodávají na trzích celého světa. Pro monitoring a podporu rozvoje své celosvětové distribuční sítě využívá informační systém TNT a jeho mobilní verzi MPD. Informační systém nachází uplatnění v business oblastech, jako Prodej, Trénink, Servis, kde dochází ke komunikaci jednotlivých odborných útvarů ŠA s importéry ve všech zemích, kde ŠA působí. Jedním z cílů informačního systému TNT je podpora přehledné komunikace s ohledem na potřeby rozvoje distribuční sítě.
Důležitá je přitom podpora a monitoring
minulého,
současného i
budoucího stavu pomocí komunikace s využitím unifikovaných workflows, automatických reportů či individualizovaných přehledů. V roce 2016 ŠA vypsala výběrové řízení na dodavatele služeb pro rozvoj a podporu informačního systému TNT a MPD. Tohoto výběrového řízení jsme se úspěšně zúčastnili a již v listopadu 2016 započala spolupráce mezi ŠA a Cleverlance.
Od počátku spolupráce bylo pro naplnění cílů ŠA zapotřebí efektivně převzít informační systém od původního dodavatele a plynule navázat na implementaci rozvojových požadavků. Proto jsme jako nový dodavatel museli definovat, naplánovat a řídit přechod informačního systému mezi předchozím dodavatelem a námi jako novým dodavatelem. Následně jsme provedli hloubkový audit stavu informačního systému a stav jsme popsali. Bylo nutné doplnit chybějící dokumentaci. To vše souběžně s převzetím podpory informačního systému a s analýzou nových požadavků a jejich implementací ještě před samotným dokončením převzetí informačního systému.
Cesta k řešení
Abychom se dostali k úspěšnému cíli, bylo třeba ve správném pořadí učinit řadu kroků, synchronizovat mnoho osob a procesů a to vše tak, aby nikdo z uživatelů aplikací nezaznamenal žádné problémy. Přečtěte si, co všechno taková zdánlivě jednoduchá věc obnáší:
Nezbytné kroky pro zahájení spolupráce
- Proběhlo úvodní setkání všech zúčastněných stran a jejich lidí klíčových pro převzetí informačního systému, kde jsme představili rámcový harmonogram postupu prací.
- Vydefinovali jsme komunikační matici, zodpovědnosti, způsoby komunikace a cesty, jak upozornit na nedostatky a jak je řešit bez prodlení.
- Naplánovali jsme celé převzetí projektu, vydefinovali jsme milníky a termíny pravidelných schůzek pro reportování stavu celé situace na klíčové osoby.
- Zahájili jsme schůzky, podle právě dohodnutého harmonogramu.
Průběžné převzetí díla
Dle plánu jsme realizovali workshopy podle oblastí týkající se testování, analýzy, vývoje, projektového řízení a ekonomiky. Workshopy proběhly za účasti klíčových osob zákazníka. Z naší strany byla zajištěna účast potřebných lidí podle jejich rolí v projektu. Některé role se na schůzkách překrývaly pro urychlení postupu prací. Například analytik se zúčastnil společně s testery workshopu pro předání testů a zároveň vývojáři přišli na některé analytické schůzky.
Provedli jsme audit přebraného kódu, dokumentace a grafických podkladů. Pro zákazníka jsme rovnou veškeré auditované materiály ukládaly do wiki, aby zákazník měl aktuální dokumentaci a mohl sledovat postup přebírání.
Vydefinovali jsme obsah tranzice a zahájili jsme analýzy nových požadavků.
Průběžně jsme poskytovali podporu na úrovni vývoje, analýz, testů a architektury a rovnou jsme navrhovali zlepšení:příkladem je využití verzovacího systému GIT;
definování nového procesu předávání kódu a přímá realizace už při přebírání.
Začal vývoj nových požadavků ještě před samotným ukončením tranzice, aby se dodržela kontinuita vývoje a provozu informačního systému.
Převzali jsme dokumentaci, kód informačního systému, grafické podklady a příručky.První ostrá verze je na světě!
V průběhu přebírání jsme vydefinovali strategii, jak postupovat s dalším technologickým rozvojem a navrhli plán implementace.
Vývojový tým se začal podílet na opravách chyb a implementaci nových požadavků.
Již druhý týden po převzetí informačního systému jsme realizovali první novou verzi, kterou jsme vyvíjeli během doby přebírání na základě požadavků zákazníka.
Zahájili jsme poskytování supportních služeb pro běžný provoz.
Přetestovali jsme informační systém.
Společně s ŠA jsme nastavili pravidla spolupráce.
Proškolili jsme celý dodavatelský tým.Přidaná hodnota
Proces přebírání informačního systému a následné spuštění do ostrého provozu jsme zvládli. Díky zkušenému týmu jsme v dohodnutém čase i v dohodnutém rozsahu vydali první vlastní verzi již po 2 týdnech od převzetí. Kromě toho jsme v rámci řízení tranzice poskytli další přidanou hodnotu, a to konkrétně:
Navrhli jsme společně formu přebírání tak, abychom při této práci rovnou aktualizovali zákazníkovi data v jeho vlastním prostředí WIKI.
Při přebírání jsme doporučili technologická zlepšení, jako jsou například: přechod na GIT, využití automatického buildování, spouštění testů po procesu kompilace kódu. Veškeré tyto nástroje zároveň přímo vkládáme do prostředí zákazníka.
Provedli jsme audit kódu, který ukázal na nedostatky a ty jsme rovnou začali opravovat. Příkladem jsou kritické chyby v kódu, které ukazuje námi doporučený analytický nástroj.
Provedli jsme audit stavu dokumentace analýz, ale zároveň i testů. K výstupu jsme rovnou doporučili nové formy zpracování, které se dodnes používají a stále se hledají cesty ke zlepšení.
Ujali jsme se a úspěšně zvládli řízení celého procesu přechodu informačního systému z jednoho dodavatele na druhého.
Díky veškerým aktivitám výše jsme zákazníkovi řekli, v jaké stavu celé dílo je a jak je možné jej posouvat.Klient je spokojen, máme radost!
„Je nám potěšením konstatovat, že dosavadní již skoro roční spolupráce probíhá na velmi vysoké úrovni. Ve firmě Cleverlance jsme našli spolehlivého a technologicky zdatného partnera, který je schopen plnit naše přání a požadavky a dokonce často přichází s vlastními inspirativními nápady a vstupy. Za to všem jejím zaměstnancům podílejícím se na projektu TNT patří velký dík a těšíme se na úspěšné pokračování naší spolupráce i do budoucna.“ napsal nám Pavel Knespl, projektový koordinátor VBO-Network development and Corporate design.
Závěr
"Podařilo se nám projekt převzít od předchozího dodavatele, zároveň úspěšně projít celou „tranzicí“ a zvýšit tempo rozvoje informačního systému TNT a MPD. Je příjemné se na projektu potkat se zákazníkem, který má jasnou představu o prioritách a motivovaný projektový tým," chválí si spolupráci projektový manažer za Cleverlance, Petr Kořenek.