Trendy v designu, které nenakreslíte
07.06.2017
Trendy v designu, které nenakreslíte

​​​​​​​S rostoucím důrazem na uživatelský design a stále širšími možnostmi v oblasti technologií (podpora SVG, rozšíření CSS funkcionalit apod.) jsme svědky stále inovativnějších a odvážnějších řešení. Do popředí se dostává rozhraní, které je funkční i hravé zároveň. Designéři hledají nové cesty jak zaujmout a inspirace je opravdu hodně.

​​Časově úsporná řešení

Čas jsou peníze. A v době chytrých telefonů je toto přísloví aktuální víc než kdy dřív. Řešíme stále komplexnější úkoly ve stále kratším čase. Především v mobilním prostředí vyhrávají lineární designy, které uživateli umožní soustředit se jen na jeden konkrétní krok v danou chvíli. I když tím počet obrazovek naroste, rozložení do menších kroků umožní uživateli orientovat se mezi nimi lépe a rychleji. Během jízdy v tramvaji, v autě, nebo dokonce při chůzi nemá uživatel kapacitu zkoumat složité obrazovky. Často ztratí trpělivost a z aplikace jednoduše odejde.

Nicméně i lineární design musí být použit s rozvahou a v souladu s potřebami uživatele, jinak dojde k přesně opačnému efektu, než bychom si přáli. Ozývá se i kritika, že tento lineární postup uživatele svazuje, protože předem definuje způsob a cestu, jakým bude s aplikací komunikovat.

Dobré designové řešení pomáhá uživateli ušetřit čas a usnadnit mu interakci s přístrojem ​


Podobný trend vidíme i v prostředí webových stránek. Jejich obsah se za posledních pár let značně zkrátil a zpřehlednil. Populární jsou „one-page“ weby s jednoduchou navigací. Většina návštěvníků totiž stránku nejdříve „proskenuje“ a teprve potom se vrátí k obsahu, který jej zaujal. Přehlednost a čas trvání jsou dva základní faktory, které rozhodnou, jestli na stránkách zůstanou, nebo je otráveně zavřou. Pokud se jedná o web s náročným obsahem, nebo operacemi, je důležité uživatele informovat o tom, kolik času mu návštěva celkově zabere. Portál Medium.com například uvádí u každého článku čas, který je potřebný k jeho přečtení. A když už uživatel čekat musí, můžeme mu dobu čekání zkrátit něčím příjemným.

ux2.gif

​​Mikro- a mini-interakce

Dalším trendem pro tento rok jsou nepochybně různé interaktivní prvky informativního charakteru. Jsou všude kolem nás, i když je mnohdy ani nevnímáme. Jednotlivé interakce v sobě obsahují další, menší interaktivní elementy (mikro-interakce). Jedná se o různé animace a přechody, které slouží jako zpětná vazba na provedenou akci. Často je vidíme v podobě různých "hover" a "scroll" efektů, nebo u "drag-and-pull" navigací.

ux3.gif

I když podobná vizuální vodítka (např. zmáčknu tlačítko > ) jsou v podstatě jedním základním principem UX a sama o sobě nejsou žádnou novinkou, jejich využití začíná být cílenější a méně skryté. Dávají uživateli pocit kontroly a orientace v aktuálním dění. Cílem tedy není​ použít co nejvíce animací, ale smysluplně je využít ke zvýšení funkcionality. Pomocí animací a přechodů působí aplikace přirozeněji a vedou uživatele jejím prostředím plynuleji.

​​Chatboty – Konverzační rozhraní

chatbotDalší horkou novinkou jsou chatboty. Jedná se o personalizované konverzační komunikátory, nejčastěji se s nimi pravděpodobně setkáme ve formě uživatelské podpory. Jejich výhodou je, že působí neformálně oproti klasickým formulářům, se kterými se běžně setkáváme. Tato forma komunikace může uspořit čas nejen návštěvníkovi webových stránek, či aplikace, ale i společnosti samotné. S chatboty experimentují velké společnosti jako např. Google (Google Now), nebo Facebook. eBay zase představil takzvaný ShopBot, který uživateli asistuje při hledání žádaného produktu. V Cleverlance připravujeme rozhraní, které našim zákazníkům usnadní komunikaci se svými uživateli.

​​Hlasové technologie

SIRIV souladu s předešlými trendy nás nepřekvapí, že posun od statických elementů k větší interaktivitě zasáhl i oblast hlasových tech​​nologií. Android (Google Assistance), iOS (Apple Siri) i Windows (Microsoft Cortana) se snaží tyto služby neustále vylepšovat, i když v současné podobě nám jejich pomoc může přijít spíše kostrbatá. Nicméně je jen otázkou času, kdy se tento osobní pomocník stane součástí každodenního života a třeba za nás bude vyřizovat nepříjemné hovory, zatímco my se budeme věnovat svým záležitostem.

Andrea Tothová