Jak dostat banku do kapsy
19.04.2017
Jak dostat banku do kapsy

​​Není tomu zase tak dávno, co pro běžného zákazníka znamenala návštěva banky zařadit se do pomalu postupující housenky lidí ve frontě. Pak ovšem narostla peněžním ústavům digitální křídla a nastoupila éra přímého bankovnictví, které umožňuje řešit záležitosti týkající se účtu na dálku. Díky mobilním aplikacím může klient provádět transakce či kontrolovat stav účtu prakticky kdekoliv. Zákazníci si proto mezi bankami dnes nevybírají jenom na základě velikosti poskytovaných úvěrů, ale porovnávají konkurenci i ve schopnosti pohybovat se v kyberprostoru. Komerční banka patří k inovátorům bankovnictví u nás i v Evropě. KB se vždy snažila jít novým trendům vstříc a poskytovat nejrozsáhlejší nabídku služeb přímého bankovnictví, z něhož velkou část dnes tvoří jejich Mobilní banka. Za ní i za jinými nástroji přímého bankovnictví KB, stojí odborníci z Cleverlance. Pojďme se společně podívat, co všechno je potřeba k vytvoření perfektně šlapajícího systému mobilního bankovnictví. 

Jak to začalo

Komerční banku a Cleverlance spojuje partnerství, které trvá již od absolutních počátků naší firmy. Na prvních projektech pro KB jsme začali spolupracovat již v roce 2001. Jen s​i to představte: na stolech stály v​​​​elké 19 palcové CRT monitory a notebooky mělo jen několik lidí v týmu.  

kb2002.jpg

Dvacet našich odborníků pracovalo s lidmi od KB i Accenture a společnými silami vznikala vize internetového bankovnictví v českém prostředí. Nápadů a inovativních řešení bylo mnoho, ovšem lidí se občas nedostávalo. Kromě vývoje náš tým také zajišťoval testování či databáze. Všechny části týmu se samozřejmě postupně rozšiřovaly, ale ze začátku bylo běžné, že povinnou výbavu v době testování představovala karimatka a spacák, tak aby se všechno bez problémů stihlo. Když už nějaký problém přesto vykoukl po testování, byli jsme schopní na něj okamžitě zareagovat a téměř v reálném čase ho vyřešit. Tak se například stalo, že jsme jednoho klienta uchránili od zbytečných starostí, když převedl vyšší obnos v dolarech​ mezi účty a systém zaregistroval platbu hned dvakrát. Naše jednotka rychlého vývojářského zásahu chybu odhalila a zaúčtovala se pouze správná částka. 

Počáteční přešlapování brzy vystřídaly mílové kroky a postupně jsme pro KB vyvinuli komplexní internetové bankovnictví a také smartbanking, který patřil mezi první na českém trhu. Pokrok ale nelze zpomalit, natož pak zastavit a v roce 2016 se KB rozhodla, že místo postupných změn poskytne svým zákazníkům zcela novou Mobilní banku. Stvořit ji a uvést v pořádku do chodu, byl úkol pro Cleverlance.

Pro všech​​ny a všude

Vývoj úspěšných aplikací se občas podobá alchymii, spíše než přesné a předpovídatelné vědě. Přesto stojí za to se držet určitých pravidel, jestliže je vaším cílem přivést na trh produkt, který si lidé skutečně oblíbí. Vlastně se jedná o dvě základní pravidla: vaše aplikace musí řešit problémy, které mají uživatelé dnes, i počítat s možnostmi, jež se jim naskytnou v budoucnosti (dřív než jim je nabídne konkurence).

mobilni banka.png

V našem případě jsme se rozhodli rozšířit vlastnosti, které činí ze smartbankingu jeden z nejoblíbenějších způsobů přímého bankovnictví. Především to znamená možnost mít přístup ke svému účtu kdekoliv a kdykoliv, bez zbytečného zdržování. MojeMobilní karta umožňuje klientům používat svůj mobil zcela stejným způsobem jako bezkontaktní kartu. Časem bychom tak mohli přispět k větší přehlednosti českých peněženek, v nichž je občas nadlidský úkol najít tu správnou kartu (alespoň z mojí zkušenosti). Stejně tak, jak je snadné sáhnout do kapes a zjistit jestli u sebe máte dostatek drobných, tak i v Mobilní Bance od KB si dokážete bleskově zkontrolovat stav celého účtu. Design aplikace je uzpůsoben tak, že všechny potřebné informace se nacházejí na jedné obrazovce.

Při tak snadné přístupnosti a jednoduchosti používání, je samozřejmě potřeba zajistit i absolutní bezpečnost. Naštěstí máme v Cleverlance experty, kteří zaručují, že Mobilní banka bude dostupná pouze pro uživatele. Celý systém je šifrován a obsahuje další vrstvy​ zabezpečení, které zabraňují digitálním útokům zvenku. Jsme patřičně hrdí na to, že se jedná se o jednu z nejbezpečnějších mobilních bank v celé Evropě. 

KB chce poskytnout výhody mobilního bankovnictví všem svým zákazníkům, včetně malých a středních firem. Pro ně byla vyvinuta Business verze Mobilní banky, která nabízí přehlednou kontrolu všech druhů účtů i hladký průběh autorizace transakcí. Všechny verze Mobilní banky jsme v Cleverlance vyvíjeli pro platformu IOS, Android i Windows, takže se nemusíte bát, že zrovna váš přístroj nebude aplikaci podporovat. 

apple_watch_kb.jpg​Tím se dostáváme k části vývoje, kdy předvídáme co klienti chtít teprve budou. Nezastavili jsme se totiž jenom u optimalizace Mobilní banky KB pro smartphony a tablety. Nově si mohou zkontrolovat stav svého účtu i uživatelé Apple Watch. Pokud zrovna nutně potřebují hotovost, dozví se i o umístění nejbližšího bankomatu. Pro ty, kteří se dívají do vzdálenější budoucnosti, jsme připravili možnost ovládat mobilní bankovnictví také skrze holografické brýle Hololens. Virtuální a rozšířená realita, do níž se mohou uživatelé Hololens ponořit, postupně získává na důležitosti a Komerční Banka rozhodně nemíní zůstat pozadu v jejím praktickém využití.

​Na první dobrou

Spolupráce Cleverlance a Komerční banky se od svého počátku vyznačovala vzájemným porozuměním. Obě firmy chtějí přicházet s no​​vými a neotřelými nápady. Zároveň se ale snažíme vyhnout uspěchanosti a zbytečným chybám. Proto sledujeme co se děje ve světě technologií a zároveň nasloucháme lidem, kteří budou naše služby denodenně využívat. Mobilní banka Komerční banky spojuje oba tyto přístupy, protože se vyznačuje jak unikátními prvky, tak bezproblémovou funkčností. Nestačí nám jenom skoncovat s frontami - i banka, kterou nosíte v kapse, musí být​ ta nejlepší.

Lukáš Horák