Virtuální realita: Výlety do zrcadla
10.05.2017
Virtuální realita: Výlety do zrcadla

​Trvalo jenom pár let, než se kdokoliv přestal divit tomu, že si s sebou v kapse nosíme Internet, foťák a GPSku, které se všechny vejdou do dlaně. Technologie jsou součástí našeho běžného života do té míry, že se pro nás stávají šestým smyslem, bez kterého se skoro nelze obejít. Zatím ale do světa jedniček a nul nahlížíme většinou pouze skrze obrazovky. Velkého množství z nich už se můžeme dotknout a určovat, co se nám v magickém světě za zrcadlem bude ukazovat. Virtuální realita nám umožňuje do něj rovnou vstoupit.

Revolu​​ce v zábavě

​Není náhodou, že výzkum virtuální reality posouvá dopředu především oblast počítačových her. Možnost přenést se do fantazijního světa a na vlastní kůži zažívat dobrodružství ve vesmíru, na dně oceánu nebo třeba v Narnii, působí lákavě snad pro každého. První komerční pokusy s herní virtuální realitou se objevily již na konci 90. let, kdy japonská firma Nintendo uvedla na trh přenosnou konzoli Virtual Boy. Naneštěstí se jednalo o absolutní propadák, protože použitá technologie měla daleko k dokonalosti. Virtual Boy například zobrazoval herní světy pouze v monochromatickém, červeno-černém podání, které vyvolávalo spíše bolení hlavy než nadšení pro nové hráčské zážitky. Po neúspěchu Virtual Boy se herní komunita od virtuální reality nějakou dobu odklonila a vnímala ji jako prakticky nesplnitelný sen. To se změnilo, když před několika lety začaly vznikat moderní VR headsety. Brzy se do jejich vývoje pustily ty největší technologické firmy a dnes se zdá, že virtuální realita představuje jasný směr budoucího vývoje interaktivní zábavy.

Schopnost VR zcela změnit způsob konzumování médií se nevztahuje pouze na hry. Jedním z rozvíjených nápadů jsou například virtuální kina, která by mohla v pohodlí domova nabídnout obraz o stejné velikosti i kvalitě jako váš nejbližší multiplex. Za pomocí VR může cestování i po skutečných lokalitách být více ohromující než v případě fiktivních scenérií. Procházka po vrcholku Everestu se díky VR stává dostupnou během několika minut, místo několikaměsíční přípravy a náročného výstupu.

Konec f​ront

Virtuální realita má potenciál otevřít nové možnosti v mnohem širším spektru činností, než pouze v trávení volného času. Brzy se nejspíše stane neocenitelnou pomůckou lékařů při složitých operacích. Trénink nejrůznějších profesionálů usnadní speciálně vytvořené testovací prostředí, do něhož budou lidé moci vstoupit a vyzkoušet si simulované situace, které se v reálném světě těžko reprodukují.

Zlepšit život dokáže VR i v obyčejnějších situacích. Baví vás trávit dlouhé hodiny čekáním v bance? I ti z nás, kteří využívají internetbanking prakticky na všechno, se občas nevyhnou cestě na pobočku, kde si popovídáme s pracovníky tváří v tvář. Virtuální pobočka by tak mohla ušetřit čas, bez omezení možností komunikace. Naopak, ve VR prostředí se mnohem snadněji pracuje vizualizací dat a zákazníci by si tak udělali lepší představu o nabídkách jednotlivých služeb. Odpadá čekání ve frontě, ale neztrácí se lidský kontakt a osobní přístup banky ke svým zákazníkům.

Rozšířit si ob​zory

Nevýhoda virtuální reality spočívá v její nepřenosnosti. VR headset naše smysly přenese do jiného světa, ale oslepí a ohluší naše vnímání skutečného okolí. Proto se do obliby postupně dostává tzv. rozšířená realita. Technologie, které zprostředkovávají rozšířenou realitu, promítají holografické obrazy zakomponované do zorného pole uživatele. Abychom si to vysvětlili názorně, řekněme, že jste se ztratili ve městě, které příliš neznáte. K ruce máte smartphone, VR headset a brýle poskytující rozšířenou realitu, např. MS HoloLens. Na smartphonu si můžete vyhledat mapu a snažit se zorientovat podle ní. Ve virtuální realitě si projdete 3D mapu města, ale pravděpodobně brzo narazíte do nejbližšího sloupu. HoloLens vám pak promítne na chodník šipky, které vás přímo dovedou kamkoliv potřebujete.

Rozšířená realita v sobě tedy spojuje prvky VR bez prostorového omezení uživatele. V Cleverlance zkoušíme a testujeme, jak pomoci našim klientům využít potenciál těchto technologií, ať už v bankovnictví nebo zdravotnictví. Implementovali jsme například sytém internetového bankovnictví, tak aby byl využitelný ve virtuální i rozšířené realitě. Máme zkušený tým, který je schopný dodat komplexní aplikace v oblasti VR i rozšířené reality. Vyvíjíme v prostředí UNITY, jež nám umožňuje pokrýt všechny platformy, na kterých je virtuální realita dostupná, ať už jde o Oculus, Steam, Samsung, Daydream, Cardboard, Playstation VR či jiné. Naši vývojáři navrhují taková grafická a designová řešení, abychom dokázali plně využít potenciálu VR headsetu. Hlavními překážkami jsou zatím relativně malá uživatelská základna a trošku nešikovné ovládání. To stejné ale před ani ne deseti lety šlo říct o mnoha produktech, bez nichž si dnes neumíme představit život. Začínají se smazávat hranice mezi skutečným a virtuálním světem. My chceme být lídři tady i za zrcadlem.

Lukáš Horák